Jeśli zależy nam na jak najlepszym wypozycjonowaniu danej strony, to koniecznie potrzebna jest jednocześnie jej optymalizacja. Bez tego nie mamy co liczyć, ze strona znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania. Skupianie się wyłącznie na samym pozyskiwaniu linków pozycjonujących nie będzie miało większego sensu i nie spełni swojej roli. Potrzebne są kompleksowe i zsynchronizowane ze sobą działania zarówno na samej stronie internetowej, jak i również poza nią. Dzięki nim nasze postępowanie będzie miało wymierne rezultatu w postaci zwiększenia pozycji naszej witryny. Poniżej wymienione zostaną najistotniejsze obszary, których działanie należy poprawić, by pozycjonowanie przynosiło jeszcze większe korzyści.

optymalizacja stron www

Po pierwsze : TITLE – tytuł strony

Tytuł strony internetowej jest podstawową informacją o niej, która znajduje się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Wyświetla się on zaraz w pierwszej linijce i ma postać odnośnika do naszej witryny. To właśnie jakość tego znacznika ma ogromny wpływ na pozycjonowanie. Im jest on lepszy i lepiej sformułowany, tym wyżej znajdzie się nasza witryna. Według ekspertów, w tytule strony powinny pojawić się także słowa kluczowe. Użyte w taki sposób mają dużo większe znaczenie, aniżeli wtedy, kiedy użyjemy je w nazwie samej domeny.

Konstruując tytuł strony trzeba robić to zgodnie z ustalonymi powszechnie wytycznymi. Do standardu należy zaliczyć:

  • Słowa kluczowe – najistotniejsza sprawa. Nie powinno się pomijać słów kluczowych w tytule, gdyż mają one ogromny potencjał. Na samym początku tytułu należy umieścić najważniejsze słowa kluczowe. Możemy znaleźć także strony, których tytuł rozpoczyna się od adresu danej strony czy też od nazwy firmy. Z taką sytuacją mamy do czynienia, gdy właściciel serwisu postawił sobie za cel wypromowanie danej marki.
  • Ilość znaków. Najlepiej, by długość znacznika w tytule strony nie przekraczała 65-70 znaków. Jest to najoptymalniejsza długość tytułu, która w całości jest w stanie zmieścić się w wynikach wyszukiwania. Oczywiście zdarzają się również i znacznie dłuższe tytuły. W niektórych przypadkach potrzebny jest kompromis – zamieszczamy dłuższe słowa kluczowe, ale umieszczamy je w połączeniu z nazwą firmy lub też adresem strony internetowej. Jeśli znaczniki przekroczą nawet 80 znaków, to może nam się udać wszystko ta skonstruować, by wyszukiwarka nie obcięła nam frazy kluczowej, ale trafiła dokładnie na samą końcówkę znacznika. To właśnie tam znajdzie się bowiem nazwa firmy, strony lub też promowanej marki.
  • Różnorodność tytułów. Najlepszym wyjściem jest, by każda z posiadanych przez naszą stronę podstron, posiadała swój własny i indywidualny tytuł, który będzie ją trafnie opisywał i jednocześnie zawierał te same słowa kluczowe, które zostały zawarte w treści strony. Tytuł musi być stuprocentowym odzwierciedleniem zawartości podstrony i nie może on być ujęty ogólnikowo. Nie powinno się dokonywać optymalizacji jednej strony na wszystkie wymienione słowa kluczowe. Stosuje się zasadę od ogółu do szczegółu. Według niej strona główna powinna być opisywana przez ogólne słowa, strona ofertowa powinna zawierać frazy charakterystyczne dla ściśle określonej grupy produktów, a na samych stronach opisujących te właśnie produkty, bezwzględnie powinna być podana pełna i dokładna ich nazwa. W żadnym wypadku nie można powielać tytułów poszczególnych stron.

Po drugie: DESCRIPTION – opis strony internetowej

Jeśli chodzi o opis strony internetowej, to wyświetla się on w wynikach wyszukiwania podawanych przez wyszukiwarkę, zaraz pod jej tytułem. Sam tak zwany „Tag description” nie ma bezpośredniego i dużego wpływu na ostateczną pozycję strony w wyszukiwarce. Jednak jest on bardzo ważny dla samego użytkownika. Dobrze i odpowiednio przygotowany opis witryny może skłonić internautę, do kliknięcia w dany link i do odwiedzenia danej witryny. Jeśli Tag ten pozostawimy pusty, to wypełni go sama wyszukiwarka, umieszczając w jego miejsce snippet, czyli odpowiedni fragment pobrany z treści samej strony. W wielu wypadkach nie jest to zbyt korzystne dla wizerunku witryny, ponieważ z reguły snippet – y nie są zbyt dobrej jakości.

Najważniejszymi zasadami przy wykonywaniu opisu strony internetowej są:

  • właściwa długość opisu – maksymalnie 154 znaki, gdyż dłuższy opis będzie ucinany przez wyszukiwarkę i nie będzie się tym samym wyświetlał w całości.
  • dopasowanie opisu do zawartości treści strony. Podstrony powinny mieć swoje własne i adekwatne do treści opisy.
  • frazy kluczowe, które powinno się uwzględnić. Wyszukiwarka pogrubi je w wynikach wyszukiwania, co przyciągnie uwagę użytkownika.

Po trzecie : TREŚĆ strony

Zawsze treść zawarta na stronie powinna być oryginalna i w zoptymalizowana biorąc pod uwagę i samą wyszukiwarkę i użytkownika Internetu, który będzie jej poszukiwał. Oryginalność treści oznacza, że raz stworzony u umieszczony na stronie tekst nie powinien być kopiowany i umieszczany na innych witrynach. Jeśli chodzi o wyszukiwarkę Google, to wyżej ona umieszcza strony posiadające unikalną i treść. Sama zaś optymalizacja skupia się na kilku obszarach.

Jeśli chodzi o frazy kluczowe, to niezwykle istotne jest odpowiednie ich umieszczenie w treści strony. Najlepszym rozwiązaniem jest użycie ich na początku, na środku, a także gdzieś pod koniec tworzonego tekstu. W ten sposób staje się on bardziej naturalny dla wyszukiwarki i nie uznaje go ona za celową reklamę. Ważne jest by słowa kluczowe użyte były w odpowiednim przypadku, liczbie, a nawet zastąpione przez pasujące synonimy.

Bardzo ważne jest także umiejętne stosowanie nagłówków H1-H6. To właśnie dzięki nim na stronie internetowej panuje ład, porządek i hierarchia. Nagłówki powinny zawierać także frazy kluczowe, gdyż wtedy zwiększa się ich wartość dla samych wyszukiwarek.

Zalecane jest również stosowanie wyróżnień słów kluczowych w tekście. Można je umieszczać na kilka różnych sposobów. Najczęściej wykorzystuje się po prostu pogrubienie lub kursywę – są to tak zwane znaczniki – danej frazy, dzięki czemu jest ona bardziej zauważalna przez wyszukiwarkę oraz samego użytkownika sieci. Nie powinno się jednak używać podkreślenia, gdyż takie oznaczenie jest charakterystyczne i zarezerwowane dla linków stron internetowych.

Po czwarte : LINKOWANIE WEWNĘTRZNE

Najogólniej rzecz biorąc poprzez linkowanie wewnętrzne rozumiemy linkowanie między podstronami tej samej witryny internetowej. Czyli na przykład na stronie głównej wrzucamy link do kontaktu, czy też do opisu produktów. Taki zabieg ma na celu wzmocnić zamierzony przez nas efekt pozycjonowania. Najlepszym przykładem linkowania wewnętrznego jest Wikipedia. To właśnie tam możemy zauważyć, że każdy artykuł posiada dużo odnośników do kolejnych umieszczonych w Wikipedii artykułów – linkowanie odbywa się na zasadzie umieszczania w tekście właściwych anchorów.

Jeśli wykorzystujemy w serwisie linkowanie wewnętrzne, to koniecznie powinniśmy stosować się do poniższych reguł:

  • linki zawsze wynikają bezpośrednio z treści, a nie są umieszczone sztucznie,
  • linkowanie do pozycjonowanej strony musi odbywać się poprzez odpowiedni anchor,
  • linki posiadają tylko anchory, które opisują treść zawartą na stronie i do tego zawierają w sobie frazy kluczowe,
  • nie dopuszczalne jest stosowanie anchorów typu „kliknij tutaj”,
  • wszystkie an chory muszą być odpowiednio i logicznie rozmieszczone w całym opisie.

Po piąte : GRAFIKA na stronie

Optymalizując grafikę strony powinno się zwrócić uwagę przede wszystkim na :

  • umieszczanie fraz kluczowych w tak zwanych atrybutach „alt”. Zawsze tak atrybut powinien zawierać opis danego zdjęcia. Jeśli chcemy wzmocnić efekt optymalizacji, to w atrybucie powinno się użyć słów kluczowych, na które to chcemy wypozycjonować naszą witrynę. W innym wypadku wyszukiwarka nie będzie w stanie dostrzec obrazów, które nie są opisane,
  • rodzaj tekstu umieszczonego wokół grafiki, powinien znajdować się albo nad albo pod nią, gdyż schematy sterujące wyszukiwarką właśnie tam poszukują opisu zdjęcia umieszczonego w tekście. Jeśli nie znajdą go wokół obrazu, to go ignorują. Ważne jest również aby sam opis wyposażony został we frazy kluczowe. W ten sposób roboty wyszukiwarki będą mogły lepiej zrozumieć umieszczony obrazek,
  • odpowiednio skonstruowane nazwy plików z obrazami. Muszą one w stu procentach odpowiadać samej treści umieszczonych w tekście obrazów i powinny również zawierać frazy kluczowe. Mogą to być słowa lub frazy oddzielone od siebie tylko myślnikami i już spełnią swoją rolę,
  • linkowanie zdjęć z powiązanymi z nimi tematycznie artykułami, czy innymi treściami zawartymi na naszej witrynie. Dzięki temu uda się nam znacznie zwiększyć ruch na stronie. W samych linkach kierujących do obrazu warto jest ulokować krótki tekst zawierający frazy kluczowe, które są bezpośrednio związane z samym obrazem.

Optymalizacja witryny internetowej jest tylko wstępem do jej pozycjonowania

Jednak nikt nie powiedział, że podczas samego pozycjonowanie nie powinno się witryny już optymalizować. W każdym momencie możemy zająć się poprawą kodu lub treści zawartej na stronie, nawet jeśli mamy to zrobić nieco później, to i tak efekty będą widoczne niemal natychmiast.